نشست تشریح مدل ارزیابی هفتمین همایش ملی کیفیت برگزار شد

نشست تشریح مدل ارزیابی هفتمین همایش ملی کیفیت برگزار شد

چهارشنبه ۴ دی‌ماه ۱۳۹۸، نشست تخصصی شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره همایش ملی کیفیت و مشتری مداری در سالن جلسات وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. علی حکیم عطار، رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کیفیت، در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع کیفیت در همه عرصه‌‌های تولیدی، صادراتی و…، به فعالیت‌های این همایش در ادوار گذشته اشاره کردند.
محمد کاسبان، کارشناس ارشد ارزیابی کیفیت همایش، در ادامه این نشست به معرفی مدل ارزیابی و شاخص‌های آن پرداخت. کاسبان با اشاره به خصوصیات اصلی این مدل، یعنی اجرایی بودن و عمومی بودن، بر قابلیت ارزیابی صنایع و تولیدات مختلف بر اساس این مدل تأکید کرد.

امیررضا باقریان، دبیر اجرایی همایش ملی کیفیت، با اشاره به هزینه‌های همایش و میزان هزینه دریافتی از متقاضیان حضور در فرایند ارزیابی، بر شرایط سخت فضای کسب‌وکارها و لزوم حمایت از کسب‌وکارهای کوچک تأکید کردند. باقریان در ادامه اشاره کرد که به‌منظور حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است.

محسن اتابکی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر لزوم جلسات مستمر شورای سیاست‌گذاری با حضور سازمان‌ها و علاقه‌مندان کیفیت، نسبت به شناسایی برخی مسائل و ارائه راهکارهای مربوط به آن و همچنین پیگیری از طریق جلسات ماهانه شورای سیاست‌گذاری ابراز امیدواری کرد. اتابکی در ادامه اشاره کرد که همایش ملی کیفیت، همایش شناخته‌شده‌ای است و سال‌به‌سال موفق‌تر نیز می‌شود.

در ادامه جلسه، اتابکی اذعان داشت که یکی از محورهای اصلی رونق تولید، گسترش صادرات غیرنفتی است که مستلزم ارتقای کیفیت می‌باشد. در ادامه همچنین اشاره شد که شورای سیاست گزاری همایش ملی کیفیت می‌بایست فراتر از ارزیابی‌ها و اهدای لوح رفته و مدل ارزیابی را تسری داده و با شناسایی نقاط قابل‌بهبود و ارائه راهکار، برای ارتقای کیفیت یاری لازم را برساند.

حبیب‌الله انصاری، دبیر کل انجمن لوازم‌خانگی ایران، به گسترش کیفیت در تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی اشاره کرد. وی کیفیت را دارای ابعاد گسترده‌ای دانست که این ابعاد نسبت به گذشته، گسترده‌تر نیز شده است. انصاری با ابراز تأسف اذعان داشت که هنوز در جامعه ما تفکر استانداردسازی کارخانه‌ای ایجاد نشده است. وی همچنین در ادامه با تأکید بر لزوم ایجاد ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه، افزود: «رونق تولید زمانی اتفاق می‌افتد که بازار و تولید در خدمت یکدیگر باشد». انصاری همچنین در ادامه اشاره کرد که در ارزیابی واحدهای صنعتی، مسیر حرکت فعالیت آن‌ها، اینکه از کجا تا کجا و چگونه را باید در نظر گرفت و ماهیت مدیریت آن‌ها را در چارچوب مدیریت برخوردار از فرهنگ صنعتی بررسی کرد.

در ادامه این نشست، نماینده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کیفیت، از اتکای اغلب تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد به ساختارهای دولتی به‌عنوان یک مشکل اساسی نام برد. وی با اشاره به اینکه عموماً ساختارهای دولتی به میزانی درگیر امور اجرایی هستند که فرصت فکر کردن و برنامه‌ریزی کردن و … را ندارد، بر لزوم ابتکار عمل سازمآن‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی تأکید کرد.

بشیری، قائم‌مقام انجمن حامیان استاندارد و کیفیت، به اهمیت سازمآن‌های مردم‌نهاد را به‌عنوان نقش واسطه‌گر اشاره کرد و بر لزوم فراتر رفتن عملکرد شورای سیاست‌گذاری از برگزاری همایش سالیانه صحه گذاشت. در ادامه جلسه نماینده سازمان مدیریت صنعتی ایران، حمایت تام و کمال این سازمان را از همایش ملی کیفیت اعلام کرد.

 

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

هفت − شش =