دومین همایش ملی کیفیت

 دومین همایش سراسری کیفیت با هدف بهبود کیفیت تولیدات و خدمات به منظور رونق اقتصادی کشور، ارائه راهکارهای نوین جهت برآورده کردن انتظارات مشتری، تغییر نگرش در فرآیند تولید با کیفیت در کشور، برقراری سیستم رضایتمندی مشتری از طریق بهبود کیفیت خدمات ارائه شده، شناسایی و تجلیل از تولیدکنندگان کالا و خدمات با کیفیت، بررسی قانون حمایت از مصرف کنندگان و نحوه ی اجرای آن، بررسی نرخ کیفیت با شاخص رضایتمندی مشتریان و مصرف کنندگان کالا و خدمات، افزایش فضای رقابتی در شرایط پسا تحریم با تاکید بر استاندارد سازی محصولات و خدمات با کیفیت برتر، چالش های محصولات ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی، مشتری و فرهنگ خرید محصولات دارای نشان استاندارد، تبیین شاخص های استاندارد و کیفیت در خصوص بنگاههای خدمات محور در تاریخ  ۲۹ تیر ماه سال ۹۵ در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 

سخنرانی مقامات عالی دولتی جهت اعلام اقدامات و خط مشی دولت در این خصوص،  معرفی شرکت هایی که ارتقاء توسعه کیفیت را الزامی جهت کسب رضایتمندی مشتری دانسته اند، ارائه تجربیات موفق مدیران عالی کشور در این بخش، برگزاری کارگاه های علمی آموزشی و برپایی نمایشگاه از مهم ترین برنامه های این همایش بود.

 

در جشنواره مذکور سازمان های صاحب نام کشور از جمله وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، سازمان صنایع دفاع و … همکاری و حمایت نمودند.

 

برخی از سخنرانان و اساتید دومین همایش سراسری کیفیت

 

      • سرکارخانم دکتر رویا طباطبایی (ریاست وقت سازمان ملی بهره‌وری)

مولفه های اثر گذار بر بهره وری و کیفیت مشترک هستند هم بهره وری و هم کیفیت تابعی از نوآوری هستند اثرپذیر از تکنولوژی هستند. اگر ما امکان استفاده از تکنولوژی های بین المللی را نداشته باشیم شکاف بزرگی در بهره وری ما ایجاد خواهد شد و رابط مستقیمی با کیفیت آموزش دارند. 

 

 

      • جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان (نایب رییس وقت مجلس شورای اسلامی)

ایشان به حدیثی از حضرت علی علیه السلام اشاره فرمودند که خطا مانند اسب وحشی می ماند که شما را بر آتش می کشاند ولی تقوا شما را به منزلگه و مقصد سوق می دهد حرکت با تقوا یعنی حرکت با کیفیت. و به قول دمینگ کیفیت یعنی حرکت بدون نوسان. ایشان گفتند هر حرکتی که می کنیم در هر فضای علمی سیاسی فرهنگی و اجتماعی بدون خطا عمل نماییم یعنی کیفی انجام شود.

 

      • جناب آقای دکتر ظهوریان (استاد دانشگاه و مدیر برنامه ریزی سازمان مدیریت صنعتی)

آقای دکتر به مبحث متدولوژی اجرای کیفیت پرداختند هیچ استراتژی وجود ندارد که تغییر رفتار کاری نخواهد و چالش اغلب مدیران ایجاد چنین تغییری است.

مهندسی اجرا فرآیند اندازه گیری کنترل و بهبود شاخص های اجرایی بطور روش مند  است. ایشان همچنین در مورد شاخص های تمرکز کاری در سطح سازمان ها تیم های کاری و افراد نیز توضیحات کاملی ارائه فرمودند.

 

      • جناب آقای دکتر توفیق (معاون وقت آموزش و پژوهش وزارت صنعت معدن و تجارت و ریاست اسبق سازمان ملی استاندارد)

جناب آقای دکتر فرمودند نگاه جامعه باید به خواسته ها و انتظارات مصرف کننده تغییر نماید.تفاوت است در نگاه کردن و گوش کردن به خواسته های مصرف کنندگان تا دیدن و شنیدن آن.

 

 

      • جناب آقای دکتر سنجابی شیرازی (ریاست  وقت پژوهشگاه استاندارد ایران و دبیر ستاد تحول نظام استاندارد سازی کشور)

ایشان کیفیت را سهل ممتنع دانستند سوالی مطرح نمودند که متولی کیفیت در کشور چه کسی یا چه کسانی هستند؟

و در ادامه شرحی از وظایف، رسالت و ماموریت های سازمان ملی استاندارد را تشریح نمودند.

 

      • جناب آقای دکتر سلطانی (نایب رییس محترم اتاق بازرگانی ، صنایع معادن و کشاورزی ایران)

 

آقای دکتر فرمودند در دنیای کنونی سازمان های استاندارد دولتی نیستند عضو محور و متشکل از متخصصان صنفی می باشند همچنان پیشنهاداتی ارائه فرمودند از جمله اینکه سازمان ملی استاندارد از دولت جدا شود و عضو محور عمل کند ، تعداد سازمان های نظارتی برای تولید کم شود اینها هزینه تولید را افزایش می دهند، اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ایجاد انجمن های مصرف کننده نیز از توصیه های ایشان بود.

گزارش تصویری دومین همایش ملی کیفیت