در دنیای رقابتی امروز موضوع مدیریت کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نگرش سنتی، کیفیت وظیفه یک فرد یا یک واحد سازمانی است اما در نگرش نوین به مقوله کیفیت، تک تک افراد و واحدهای سازمانی به سهم خود در ارتقاء کیفیت نقش دارند. در واقع تمامی تلاش ها و اقدامات یک سازمان بر کیفیت محصول یا خدمات آن موثر است.در این سند، به ارائه چارچوب ارزیابی همایش ملی کیفیت پرداخته می شود. این چارچوب در واقع چک لیستی مبتنی بر مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) بوده و در آن تلاش شده است ارکان اساسی مدیریت کیفیت فراگیر که لازم است در سازمان پیاده سازی گردد، مورد توجه قرار گیرد.
چارچوب ارزیابی هشتمین همایش ملی کیفیت (ویرایش سال ۱۴۰۳) مبتنی بر مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) نهاده شده است. TQM یک سیستم مدیریتی و در واقع مجموعه ای از اصول است که شالوده ای برای بهبود مستمر در تمامی ابعاد سازمان ها، تعریف می کند. چارچوب ارزیابی همایش ملی کیفیت به گونه ای تدوین شده است که با تلاش سازمان ها در راستای کسب امتیازات بالاتر، اصول و هدف نشان داده شده در جدول ذیل محقق گردد.
در چارچوب ارزیابی و ویرایش جدید، فرایند گرایی در معیار سوم، مشتری محوری در معیار چهارم و مشارکت در معیارهای دوم و پنجم (مشارکت کارکنان در معیار دوم و سایر شرکا در معیار پنجم) و نتایج و عملکرد کسب و کار در محور ششم مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، توجه به مدیریت راهبردی در معیار اول و رویکرد ارزیابی و اصلاح در زیر معیارهای مختلف، با هدف دستیابی به بهبود مستمر مدنظر قرار گرفته است.