سومین همایش ملی کیفیت

تحولات روز افزون اجتماعی و اقتصادی در کشور و ضرورت پاسخگویی به مخاطبان استاندارد و کیفیت شرایط جدیدی را برای بروز و ظهور مفاهیم نوین مدیریت کیفیت فراهم آورده است. با مطالعه ای گذرا از یک دوره ده ساله کاملا مشهود است، نگرش های قدیمی دیگر جوابگوی نیازهای مشتریان کالا و خدمات در جامعه پسا تحریم جمهوری اسلامی ایران نیست. امروزه شعار « نهضت کیفیت، رقابت پذیری ، موفقیت پایدار» می تواند ابعاد مشخصی از نقطه عزیمت را در راه رسیدن به هدف برای همه ما روشن سازد.

لذا با پایش تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور و با هدف اجرای برنامه ای مدون جهت افزایش آگاهی جامعه در مصرف محصولات مرغوب، بهبود فضای کسب و کار و توسعه و تحقق اقتصاد دانایی محور و همچنین طرح تحول و استقرار رویکرد نوین استاندارد سازی در سایه بند ۳۰ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، البته با نگرشی جدید سومین کنفرانس بین المللی کیفیت توسط انجمن حامیان استاندارد کیفیت با همکاری اتاق ایران و فرانسه در تابستان ۱۳۹۶ برگزار گردید.

 

چشم انداز سومین کنفرانس بین المللی کیفیت

«کنترل تولید در داخل، استاندارد بودن تولیدات داخل، محصولات و خدمات داخل به عنوان اولین زنجیره مهم است. اگر خدمات و کالای ما استاندارد نباشد نه تنها بازار خارجی را از دست می دهیم، حتی بازار داخلی را هم از دست خواهیم داد.

راهش این است که ما بتوانیم در داخل جنس با کیفیت و رقابتی تولید کنیم و با استاندارد لازم که این اولین زنجیره است. یکی از فضاهای خوبی که در پسابرجام برای صادرکنندگان و تولید کنندگان بوجود آمده، فضای امکان مشارکت با شرکت های خارجی و با برندهای معتبر بین المللی است.»

در همین راستا جهت دستیابی ایران به جایگاه نخست از نظر علمی، پژوهشی، صنایع و استراتژیک در سطح منطقه، ایجاد فرصت هم اندیشی در راستای توسعه پایدار ایران اسلامی و لزوم بهره گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله سومین کنفرانس بین المللی کیفیت برگزار گردید.

 

اهداف کنفرانس:

    • افزایش فضای رقابتی در شرایط پساتحریم با تاکید بر استاندارد سازی محصولات و خدمات با کیفیت برتر
    • چالش های کیفی محصولات ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی
    • تبیین شاخص های استاندارد و کیفیت در خصوص بنگاه های خدمات محور
    • بررسی نرخ کیفیت با شاخص استاندارد های بین المللی کالا و خدمات
    • تغییر نگرش در فرآیند تولید با کیفیت در کشور
    • بهبود کیفیت تولیدات و خدمات به منظور رونق اقتصادی کشور

 

دستاوردهای به دست آمده از برگزاری دوره گذشته

    • برقراری ارتباط و پیوند کاری میان صاحب نظران و متخصصان امر استاندارد سازی در کشور و بنگاه های اقتصادی
    • تبادل دیدگاه ها، ایده ها و ارائه تجربیات موفق در شرکت ها
    • شناسایی و معرفی حامیان و فعالان اقتصادی در حوزه استاندارد و کیفیت

 

برنامه های کاربردی ,ویژه بنگاه های اقتصادی:

    • سخنرانی مقامات عالی دولتی جهت اعلام اقدامات و خط مشی دولت در این خصوص
    • رونمایی از کتاب نفیس سومین کنفرانس بین المللی کیفیت
    • ارائه تجربیات موفق مدیران عالی کشور در این بخش

 

کارگاه های آموزشی

آقای مهندس آرش اخوت خو (سرممیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد)

آقای مهندس از شاخص های مرتبط با ویژگی ارائه خدمت پایداری سرویس فرمودند:

    • تداوم ارائه خدمت پایداری سرویس
    • کیفیت پشتیبانی در زمان ارائه خدمت
    • توانایی رفع مشکلات در هنگام ارائه سرویس
    • سرعت عمل در رفع مشکلات
    • سرانه شکایات و رضایتمندی از پشتیبانی

 

جناب آقای دکتر شایسته (شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد)

آقای دکتر فرمودند افزایش کیفیت، راه رقابت در بازارها ی جهانی امروزه کسب

و کار مزیت رقابتی و ماندن در بازار پر تلاطم رکورد و تورم درگرو این است.

ابعاد کیفیت شامل انطباق، عملکرد، قابلیت دوام، سرویس و قابلیت نگهداری، قابلیت اطمینان،تحویل

به موقع، هزینه مناسب، پاسخگویی، شهرت، انعطاف پذیری، مناسب بودن برای کاربرد وایمنی می باشد.

 

 

آقای دکتر عباس سقایی: (ریاست محترم دانشگاه مهندسی صنایع دانشگاه علوم تحقیقات)

    • آقای دکتر یاسر سمیعی (استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی)
    • آقای مهندس فرهاد کیایی: (از شرکت هیمالیا)
    • موضوع: بررسی رویکرد کیفیت
    • شش سیگما، روش شناسایی مساله ها در فروش :
    • مکان یابی فروشگاه
    • قیمت نادرست
    • توانمند سازی نیروی انسانی فروش و بازرسی نامحسوس
    • عارضه یابی در فروشگاه
    • تحلیل کسب و کار در فروش و بازاریابی
    • دو پیشنهاد تحلیلی اولیه
    • روش های معمول
    • تحلیل شبکه های اجتماعی
    • اندازه گیری رضایت مشتری

 

جناب آقای دکتر ظهوریان (استاد دانشگاه و مدیر برنامه ریزی سازمان مدیریت صنعتی)

آقای دکتر به مبحث متولوژی اجرای کیفیت پرداختند که هیچ استراتژی وجود ندارد که تغییر رفتار کاری نخواهد و چالش اغلب مدیران ایجاد چنین تغییری است.

مهندسی اجرا فرآیند اندازه گیری کنترل و بهبود شاخص های اجرایی بطور روش مند  است. ایشان همچنین در مورد شاخص های تمرکز کاری در سطح سازمان ها تیم های کاری و افراد نیز توضیحات کاملی ارائه فرمودند.

 

اختتامیه سومین همایش بین المللی کیفیت (سالن خواجه نصیر)

آقای مهندس امامی (مدیرعامل وقت انجمن حامیان استاندارد و کیفیت)

آقای مهندس در سخنرانی خود فرمودند:

    • فرهنگ مصرف تولیدات داخلی
    • مطلوبیت مصرف تولیدات داخل در میان عموم مردم

 

 آقای مهندس نوابی ( ریاست وقت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان)

آقای مهندس در سخنرانی خود فرمودند:

از شاخص های اصلی کیفیت و استاندارد در خدمات و محصولات

    • گستردگی کیفیت
    • کیفیت در محصولات
    • استاندارد در اصول حرفه ای
    • نظام نظارتی در ظوابط قیمت در بنگاه های اقتصادی
    • توسعه استاندارد در تمامی کالاها

 

آقای مهندس مس فروش (ریاست وقت سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران)

آقای مهندس در سخنرانی خود فرمودند:

    • ثبات ضوابط (در قالب مصوبات مقررات و….)
    • تغییرات تعرفه ای نابه هنگام غیر موجه)
    • سیستم های بانکی و مشکلات دریافت تحصیلات

در سال گذشته نرخ ۱۸ درصد از طریق شورای پول و اعتبار به سیستم بانکی منعکس شده که در سال گذشته  از ۱۶ هزار میلیارد تومانی که تقسیم ملی شد ۱۱۶۰ میلیارد تومان به استان تهران اختصاص داده شد که از طریق سامانه بهینه یاب در اختیار داده شد.

 

سرکارخانم دکتر رویا طباطبایی (ریاست وقت سازمان ملی بهره وری)

مولفه های اثر گذار بر بهره وری و کیفیت مشترک هستند هم بهره وری و هم کیفیت تابعی از نوآوری هستند اثرپذیر از تکنولوژی هستند. اگر ما امکان استفاده از تکنولوژی های بین المللی را نداشته باشیم شکاف بزرگی در بهره وری ما ایجاد خواهد شد و رابط مستقیمی با کیفیت آموزش دارند.

 

آقای دکترسنجابی (معاونت اسبق ارزیابی و کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران)

استاندارد سازی در تمامی محصولات کشور زمانی مادر مسیر کیفیت قرار می گیرد که در واقع نگاهی بر رضایتمندی مشتری داشته باشیم اعم از کالا و خدماتی که ارائه می دهیم برای حرکت در مسیر کیفیت باید زاعقه سنجی و رضایتمندی سنجی داشته باشیم، ارگانایز کردن، برنامه ریزی کردن، انجام دادن، چک کردن و ارزیابی کردن که اقدام نهایی برای رسیدن به کیفیت انجام دهیم.

 

تاریخ و محل برگزاری

    • تابستان ۱۳۹۶
    • مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

گزارش تصویری سومین همایش ملی کیفیت